10 rzeczy, które musisz zrobić zanim zlecisz budowę sklepu Prestashop

Dodano Kwiecień 1st, 2015 w Blog otagowano , , , , by admin

Jeśli jesteś początkującą osobą w świecie e-commerce, powinieneś wziąć sobie do serca poniższe 10 zasad. Pozwolą Ci one uchronić swój biznes przed fail startem i stratą pieniędzy oraz potencjalnych klientów. Fakt, że Prestashop jest świetnym oprogramowaniem dla Twojego sklepu – to za mało, aby podjąć ostateczną decyzję o budowie sklepu.

1. Poznaj market

Zdecydowana większość klientów planujących budowę sklepu online, posiada już sklep stacjonarny. Osoby te mają nieco ułatwione zadanie. Mogą uruchomić sklep on-line jako dodatkowy kanał sprzedaży.

Jeśli nie posiadamy stacjonarnego sklepu i nie prowadzimy żadnej sprzedaży a planujemy ją rozpocząć dopiero w związku z uruchomieniem sklepu – trzeba liczyć się z większym ryzykiem. Sklep w początkowej fazie działalności może przynosić straty. Złe rozeznanie rynku, kiepska lub wręcz odstraszająca grafika, brak reklamy, marketingu, mechanizmów wzmacniania lojalności wśród klientów, gotowości do dynamicznych zmian w sklepie – spowoduje tylko jednorazowe zakupy i sklep może działać na granicy opłacalności lub wcale.

Zatem co zrobić?

  • Sprawdź konkurencyjne sklepy
    Zobacz jak sprzedają, jak się promują, jak zdobywają klientów. Jak przebiega proces zakupu i płatności. W wielu branżach spotkać można bardzo podobne mechanizmy zakupu i wsparcia klienta. Często nowo powstające sklepy, kopiują – udane ich zdaniem – rozwiązania od konkurencji.
  • Sprawdź możliwości importu produktów
    Wiele hurtowni i sklepów w sieci posiada możliwość udostępniania produktów w postaci plików XML lub CSV – możliwych do zaimportowania w sklepie Prestashop. Oznacza to, że Twój przyszły dostawca może udostępnić Ci możliwość pobrania asortymentu i zaimportowania go do Twojego sklepu jednym kliknięciem.
  • Sprawdź sprzedaż na aukcjach
    To niezły wskaźnik popularności produktów. Wystarczy w danej kategorii przesortować po ilości zakupów, aby sprawdzić jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem.
  • Sprawdź raporty e-commerce
    To nieocenione źródło informacji, które pozwoli ustalić kto jest naszym potencjalnym klientem. Jak do niego dotrzeć, jakie są jego nawyki zakupowe czy choćby sprawdzić prognozy, mówiące o zamiarach przyszłych zakupów.

2. Wybór domeny

Nie ważne co i komu sprzedajesz – Twój adres domeny internetowej musi być krótki i łatwo zapadać w pamięć. Nazwa musi odzwierciedlać Twoją działalność/produkty które zamierzasz sprzedawać. Poszukiwania zacznij od domeny z końcówką *.PL. Jeśli będzie zajęta, zacznij poszukiwania w domenach globalnych typu *.COM. Jeśli to nie przyniesie rezultatów, na końcu warto zainteresować się dłuższymi końcówkami domen typu *.COM.PL.

Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie myślnika lub kropki w nazwie dwuczłonowej, pod warunkiem że wersja bez nich jest już zajęta.

3. Wybór hostingu

Jeśli już zdecydowałeś, że Twoją aplikacją e-commerce będzie Prestashop – nadszedł czas na znalezienie odpowiedniego hostingu.

O tym pamiętaj:

  • Nie warto kupować najdroższego pakietu abonamentowego serwera.
    Zawsze będziesz mógł dany pakiet zmienić na wyższy, zyskując lepsze parametry
  • Czy potrzebuje serwera dedykowanego?
    Być może, ale taki wybór na samym początku może niepotrzebnie obciążać Twoją kieszeń a sama aplikacja być może nigdy nie wykorzysta w pełni przydzielonych jej zasobów.
  • Serwer możesz zmienić.
    Jeśli praca serwera będzie budzić Twoje wątpliwości, sklep możesz przenieść w inne miejsce.
  • Wybierz sprawdzonych i znanych w sieci hostingodawców
    Twój sklep to zbyt poważne przedsięwzięcie, aby jego działanie powierzać w ręce kogoś, kogo ofertę znajdziesz na aukcjach.
  • Przed zakupem, skonsultuj swój wybór z wykonawcą Twojego sklepu
    Zasięgnij rady u specjalistów którym powierzasz budowę sklepu. Z reguły istnieją „polecane hostingi” u których mamy pewność, że nie wystąpią problemy z działaniem aplikacji. Nieocenionym źródłem informacji będą też specjalistyczne fora, gdzie użytkownicy zgłaszają problemy z działaniem wybranych hostingów.

4. Wybór operatora płatności

Pytanie: czy potrzebuje w ogóle systemu płatności online w moim sklepie Prestashop?
W 95% przypadków: Tak.

Jeśli natomiast, planujesz budowę sklepu w systemie B2B dla zamkniętego grona klientów, lub jesteś sprzedawcą hurtowym, lub sprzedaż produktów wiąże się z bardzo niską marżą i po prostu nie stać Cię na koszt pośrednictwa w transakcjach przelewów on-line – taki system można sobie darować.

Brak obsługi wielu kanałów płatności on-line jest oczywiście wysoce ryzykowne. Sposób płatności jest ważnym czynnikiem dla potencjalnych klientów, niezależnie od branży sklepu i warto mieć to na uwadze. Obecność popularnego systemu płatności w naszym sklepie to też potencjalne podniesienie bezpieczeństwa w transakcjach dla kupujących – sklepy posiadające takie systemu są zawsze wstępnie weryfikowane przez operatorów.

Jak wybrać operatora płatności online?

  • Porównaj koszt usługi
    Pamiętaj: możesz negocjować.
  • Sprawdź dostępność modułów i rozszerzeń dla systemu Prestashop
    Pamiętaj: porównaj dostępną wersję rozszerzenia i sprawdź czy działa w wersji Prestashop, na jakiej zamie
  • W przypadku braku integracji z Prestashop, zapytaj nas o możliwość jego utworzenia

5. Wysyłka towaru i logistyka

Wysyłka towaru to nieodłączny element działalności sklepu internetowego. Masz ten problem z głowy, jeśli Twój sklep sprzedaje w modelu dropshipping. Ale co kiedy samodzielnie będziesz musiał nadawać przesyłki?

Integracja z firmą kurierską

Duża popularnością cieszą się integracje z firmami kurierskimi dla Prestashop. Pozwalają one na maksymalną automatyzacje generowania listów przewozowych i zamawiania kurierów. Aby zyskać najwięcej możliwości, warto wybrać integrację z serwisem skupiającym kilka firm kurierskich. Dzięki temu, damy użytkownikom możliwość wyboru przewoźnika (a nie tylko jednej firmy kurierskiej) lub samodzielnie ograniczyć wybór przewoźnika do najlepszego.

6. Jak będę promować mój sklep?

W początkowej fazie działania sklepu wiesz o nim tylko Ty i jego twórcy. Po chwili potrzebnej na jego indeksację przez Google oraz inne systemy indeksujące, potencjalnie wie już o nim każdy. Potencjalnie, bo prawdopodobnie jesteś daleko za czołówką.

Co warto wziąć pod uwagę myśląc o formach promocji sklepu?

  • Social marketing
    Utwórz fanpage. Rozdawaj gratisy, pisz wiadomości, organizuj promocje i wciągaj klientów do zabawy. To procentuje. Możesz te działania zlecić firmie zewnętrznej.
  • Reklama kontekstowa
    Stosunkowo tania i łatwo policzalna forma reklamy, która dopasowuje treść reklam do treści stron na których jest wyświetlana. Ideą tej formy reklamy jest założenie, że osoba która trafi na taką reklamę chętniej na nią zareaguje biorąc pod uwagę że szuka informacji związanych z prezentowaną reklamą.Systemy takie jak Google AdWords są łatwe w obsłudze i pozwalają na samodzielnie zarządzanie i tworzenie reklam. Integracja z pozostałymi usługami Google pozwala na dokładne śledzenie potencjalnych klientów.
  • Pozycjonowanie sklepu (SEO)
  • Integracje z systemami aukcyjnymi
    Warto zintegrować sklep oparty o Prestashop z modułem Allegro. To najpopularniejszy w Polsce serwis aukcyjny, który może dostarczyć dodatkowych klientów do Twojego sklepu. Oficjalne promowanie sklepu na swoich aukcjach i zachęta do odwiedzin sklepu może być niezgodna z regulaminem allegro, ale przecież jest mnóstwo możliwości aby kupujący na Twoich aukcjach dowiedział się, że masz dla niego równie atrakcyjną ofertę w swoim sklepie.

Niezależnie od formy reklamy, wymagać ona będzie pieniędzy. Warto już na początku założyć budżet reklamowy, inwestycja rzędu nawet 100zł miesięcznie zwróci nam nowych klientów.

7. Jak nawiązać dobre relacje z klientami?

8. Jak serwisować i rozwijać sklep?

Klienci myślą czasami, że przecież sklep to nie auto – że ma się w nim coś popsuć czy wymagać wizyt w warsztacie. To błędne myślenie, choć system Prestashop faktycznie jest bezawaryjny i bez ingerencji z zewnątrz lub błąd serwera może się zepsuć.

O czym zatem należy pamiętać, aby utrzymać sklep w dobrej kondycji?

  • Aktualizuj oprogramowanie
    Prestashop to system modułowy. Każda poszczególna funkcjonalność sklepu to zazwyczaj osobny moduł. Poza oficjalnymi wersjami oprogramowania, które zawierają zazwyczaj skumulowane aktualizacje większości modułów występują też pojedyncze aktualizacje. Nie zawsze są to zmiany wprowadzające usprawnienia, czasami są one wymuszone odkryciem np. luk bezpieczeństwa lub zmianą parametrów komunikacji w przypadku np. integracji z zewnętrznymi systemami.Nie polecamy samodzielnego przeprowadzania aktualizacji. Wiąże się to zawsze z ryzykiem.
  • Aktualizuj warstwę graficzną
    Schludna i przejrzysta warstwa graficzna jest podstawą bezproblemowych zakupów dla klientów. Obecnie standardem stają się sklepy responsywne. Zawierają w sobie tak na prawdę kilka wersji, przeznaczonych specjalnie (poza wersją podstawową) dla urządzeń mobilnych – dla tabletów i smartfonów. Udział zakupów generowanych z tych urządzeń jest coraz większy, jeśli jeszcze nie posiadasz wersji RWD – warto ją stworzyć.
  • Korzystaj z opieki technicznej
    Wykup przynajmniej podstawowy pakiet opieki technicznej, aby mieć pewność że w razie awarii lub kłopotów technicznych będziesz miał zaufaną osobę, która się tym zajmie. Większość firm oferuje wsparcie techniczne (czasami też merytoryczne) za niewielką, miesięczna opłatą. Brak stałej opieki w przypadku awarii może wiązać się z wydłużeniem czasu oczekiwania na reakcję ze strony developera oraz większym kosztem za przeprowadzone prace.
  • Śledź nowości w zakresie rozszerzeń i modułów
    Codziennie powstają nowe moduły i rozszerzenia dla Prestashop. Warto być na bieżąco, niektóre z nowych funkcjonalności mogą diametralnie podnieść sprzedaż w sklepie.

9. Jak będę księgować sprzedaż? Co z magazynem?

Warto wiedzieć, że istnieje wiele integracji programów magazynowo-księgowych dla Prestashop. W przypadku niewielkiej sprzedaży sklep można też połączyć z serwisem do księgowości online – ifirma.pl

Dla wygodniejszego zarządzania sklepem stworzono też wiele tzw. store manager’ów. To programy desktopowe umożliwiające zarządzanie sklepem, bez konieczności logowania się do panelu administracyjnego.

10. Jak wybrać firmę, która zbuduje Twój sklep oparty o Prestashop?

Wybranie odpowiedniej firmy do zbudowania naszego sklepu opartego o Prestashop nie jest łatwym zadaniem. Przeglądając oferty z jednej strony natkniemy się na te ekstremalnie tanie i powinny one wzbudzić naszą czujność. Z drugiej strony koszt prostego wdrożenia sklepu, sięgać może dziesiątek tysięcy złotych i należy to traktować jako drugi biegun przeznaczony głównie dla dużych firm i korporacji.

  • Niska cena
    Wybierz wyważoną ofertę. To zasada, która sprawdza się w każdej dziedzinie. Zbyt niska cena to w 9 na 10 przypadków oznaka kłopotów, braku kompetencji, nieodzyskania wpłaconej zaliczki lub otrzymania sklepu niezgodnego z oczekiwaniami.
  • Certyfikacja firmy przez Prestashop.com
    Wykonawcy certyfikowani przez Prestashop.com to podmioty, które zapłaciły za wzięcie udziału w teście wiedzy o aplikacji i po poprawnym jego przejściu otrzymały certyfikat. Nie oznacza to jednocześnie, że firma jest solidna i staje się najlepszym wyborem wśród konkurencji. Certyfikodawca nie ponosi odpowiedzialności za działania certyfikowanych firm, sam certyfikat jest więc uznaniowy i powinien być brany jako jeden z czynników decydujących o wyborze danej firmy. Poświadcza on też znajomość systemu w stopniu wymaganym przez certyfikodawcę.
  • Portfolio wykonawcy
    To jeden z najważniejszych czynników (poza ceną) jaki musimy wziąć pod uwagę. Brak portfolio powinno być dyskwalifikujące. Najlepiej, kiedy sklepy prezentowane w portfolio faktycznie istnieją online i można zweryfikować ich stan.
  • Wzór umowy o wykonanie sklepu internetowego
    Poproś o szablon umowy stosowany przez wykonawcę. W przypadku aplikacji opensource jak Prestashop warunki umowy powinny być dokładnie sprawdzone. Modułowa budowa systemu oznacza, że czasami odpowiedzialność czy gwarancja za poszczególne funkcjonalności sklepu jest rozproszona pomiędzy wieloma firmami. Należy też prześledzić proponowany przez zleceniobiorcę proces tworzenia sklepu – dobrze, kiedy jesst on etapowy. Powinien uwzględniać Twój udział na każdym z etapów oraz możliwość wnoszenia uwag i egzekwowanie terminów.