Porównanie systemów e-commerce

Którą platformę ecommerce wybrać?

Przed takim problemem staje coraz więcej początkujących adeptów e-commerce w Polsce. Rynek sklepów internetowych w naszym kraju rozwija się błyskawicznie, pociąga to za sobą poszukiwanie sprawdzonych i relatywnie tanich rozwiązań e-commerce.

Z roku na rok nie tylko powstaje coraz więcej sklepów internetowych, ale i obecne już na rynku notują coraz większe obroty. Tylko w roku 2009 obroty polskiego rynku ecommerce wzrosły o 22% i szacuje się je na 13,43 mld zł.

Według Raportu Ecommerce 2010 przygotowanego przez serwis Internet Standard, do 2014 roku wartość sprzedaży w polskich sklepach internetowych przekroczy 10 mld złotych.

Poniższe porównanie różnych systemów ecommerce względem Prestashop, ma za zadanie pomóc w wyborze właściwego dla nas oprogramowania sklepu. Nie podejmujemy próby udowodnienia wyższości jednego systemu nad drugim, wszystkie są dobre – jednak nie dla wszystkich.

Zapraszamy do lektury i do pozostania z Prestashop!

Prestashop czy Magento?

Magento to świetny i bardzo rozbudowany system e-commerce dający nieograniczone możliwości konfiguracyjne. Poza dużą dostępnością dodatków oraz dobrym przygotowaniem pod SEO, system ten przeznaczony jest dla dużych sklepów. Punktem wyjścia musi być serwer dedykowany, gdyż Magento ma bardzo duże wymagania systemowe – posiada wiele zasobożernych mechanizmów. Wraz ze wzrostem ilości towarów oraz odsłon sklepu – wydajność sklepu Magento może spadać.

Zarówno Prestashop jak i Magento są powszechnie dostępne, jednak koszta budowy sklepu w oparciu o te dwa systemy zacznie się różni. Platformę Magento polecamy większym sklepom o mocno sprecyzowanych wymaganiach oraz niekonwencjonalnych rozwiązaniach.

Za Prestashop przemówi z pewnością łatwość obsługi oraz prostota rozbudowy, jak i duża społeczność developerów – dzięki czemu prowadzenie sklepu i jego rozbudowa nie przysporzy większych kłopotów ani nie nadwyręży budżetu.

 

Prestashop czy Quick.Cart?

Quick.Cart to mały i prosty w użyciu system e-commerce. Nie wymaga obecności bazy danych mySQL do działania i dodatkowo posiada bardzo niskie wymagania systemowe. Występuje w trzech wersjach, podstawowej (która jest darmowa) oraz dwóch komercyjnych o większej funkcjonalności.

Niestety wersja darmowa poza prostotą obsługi nie oferuje zbyt wiele, jest okrojona z takich funkcji jak:

  • Przyjazne linki SEO
  • Galeria zdjęć
  • Formularz kontaktowy
  • Najnowsze produkty
  • Płatności elektroniczne
  • Boks z zawartością koszyka

Brak tak elementarnej funkcjonalności może nas skłonić do sięgnięcia po komercyjne edycje Quick.Cart – jednak są one płatne. Za wersję najbardziej rozbudowaną (posiadającą powyższe opcje) zapłacimy 599 zł netto. Jest to kwota za samą licencję, chcąc stworzyć na tej bazie indywidualny sklep zapłacimy dodatkowo za grafikę oraz koszt wdrożenia.

Warto nadmienić, że Prestashop jak i aktualizacje są dostępne powszechnie i za darmo.

 

Prestashop czy iStore?

Istore to jedna z najstarszych platform sklepowych działających w systemie SaaS. Oznacza to, że aplikacja sklepu dostępna udostępniania jest klientowi na określonych zasadach przez dany okres czasu. Jest to wygodne rozwiązanie dla osób, które nie posiadają własnego serwera i nie zamierzają tworzyć sklepu dostosowanego do własnych potrzeb.

Oprogramowanie SaaS bywa korzystne z paru powodów. Użytkownik nie musi tworzyć zaplecza technicznego do działania sklepu i jednorazowy koszt uruchomienia sklepu jest z reguły niższy niż w przypadku tradycyjnych sklepów działających na własnych hostingach.

Największą wadą SaaS są ograniczone możliwości ingerencji w oprogramowanie. Możemy korzystać jedynie z modułów, które dostarcza nam operator. Korzystanie z oprogramowania wiąże się też z koniecznością comiesięcznych opłat abonamentowych.  Nie uzyskujemy również praw autorskich do sklepu, grafiki ani żadnych jego elementów. Wszystko odbywa się na zasadzie licencji, gdzie de facto otrzymujemy sklep do użytku – tak długo, jak będziemy opłacać abonament.

Prędzej czy później przychodzi pora, kiedy chcemy mieć pełną kontrolę nad naszym sklepem. Przesiadka wiązać się będzie nie tylko z koniecznością wybrania systemu, ale i zaprojektowania grafiki oraz przeniesienia dotychczasowych produktów do nowego sklepu.

Nasz sklep w modelu SaaS może rozwijać się tylko takim tempem z jakim jego operator wprowadza nowe funkcjonalności. W przypadku Prestashop wszystkie zmiany mogą zostać wprowadzone natychmiast. Ponad to otrzymujesz sklep na własność wraz z prawami autorskimi do grafiki a całością możesz zarządzać z poziomu panelów administracyjnych (serwera i aplikacji).